Afgelopen dinsdag is de eerste landelijke Kennisagenda voor het onderwijs gelanceerd. De zes thema’s uit de Kennisagenda zijn tot stand gekomen dankzij de inzet van leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmakers, lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers. Met behulp van de Kennisagenda kunnen onderzoekers en onderwijsprofessionals kennis en voorbeelden delen of nader onderzoek doen.
De PO-Raad is een van de initiatiefnemers en verheugd met de komst van de Kennisagenda. De sectororganisatie hoopt dat de Kennisagenda onderwijsprofessionals helpt bij het evidence-informed verrijken van het onderwijs. En dat toekomstig onderwijsonderzoek beter aansluit op de vragen die leven op de werkvloer van scholen. De door onderwijsprofessionals en onderzoekers vastgestelde thema’s geven dan ook focus voor de komende jaren.
De thema’s zijn:
De Kennisagenda omvat de volgende thema’s. Binnen elk thema zijn zogenoemde ‘gamechangers’ benoemd: onderwerpen waar kansen liggen om belangrijke veranderingen teweeg te brengen.
- School als lerende en professionele organisatie;
- Kennis en vaardigheden van leerlingen;
- Toegang tot inclusieve(re) leeromgeving;
- Gelijke kansen;
- Technologie in het onderwijs;
- Kwalificaties van toekomstige leraren en kwaliteit opleiding.
Lees verder